אחד הנושאים הכי "חמים" היום בשיח היזמי, ובפרט בשיח היזמי העסקי-חברתי, הוא נושא המדידה. לכולם ברור שחייבים למדוד, לכולם ברור שזה נורא מורכב וקשה. אבל מה עם היזמים שעובדים ועומלים ומקימים מיזמים – וצריכים למצוא פתרונות בפועל?? לאחרונה יצא ספר חדש בנושא, שנותן עצות פרקטיות, דוגמאות וכלי עבודה ממשיים ליזמים ולמנהלים – כיצד ליצור את המדדים הנכונים, שיעזרו להבין מה באמת קורה בעסק, האם יש שיפור, והאם נדרש שינוי כיוון בעשייה.

שיטת הלין סטארטאפ מבוססת על המשולש של לבנות, למדוד, ללמוד. בן יוסקוביץ' ואליסטייר קרול הוציאו את Lean Analytics, ספר שבא להתמודד עם חלק המדידה, שהוא ללא ספק מאתגר ביותר ומהווה מכשול משמעותי להתקדמות של מיזמים וארגונים רבים.

בספר הם מגדירים 5 שלבים שכל ארגון עובר – אמפתיה, דביקיות, ויראליות, רווח וגידול (סקיילינג), מהו המדד החשוב ביותר בכל שלב, וכנגד אלו בנצ'מרקים ניתן למדוד את ביצועי הארגון.

book-cover-full-290x435-250x375

דגשים חשובים של בן יוסקוביץ, אחד ממחברי הספר:

–          היום כל כך קל לאסוף מידע – אבל קשה לדעת מהו המידע החשוב וכיצד לעבד אותו בשביל שניתן יהיה להסיק מסקנות מועילות מתוך הפידבק שמתקבל.

–          יוסקוביץ טוען שכדאי להתמקד במדידה של דבר אחד – הבעיה או צוואר הבקבוק המרכזי שלכם. חשוב להבין מהו, למדוד אותו, ולשפר אותו – כך תשפרו את פעילותכם בצורה היעילה ביותר.

–          מדד טוב הוא מדד שפשוט להבין אותו. כדאי לעבוד במדדים של אחוזים או יחסים, כי קל להשוות אותם זה לזה, ועל פני זמן. אבל מה שהכי קשה, והכי חשוב – זה להבין מתוך המדד מה צריך לעשות אחרת. ולשם כך הרבה פעמים לא מספיק למדוד משהו כמותי, אלא גם ללכת ולדבר עם אנשים, לקוחות, ספקים וכו' – אבל המדד יבהיר לכם על מה לדבר איתם, מה לבחון מולם.

–          איזה מין מדדים נדרשים לשלבים השונים בחיי ארגון, לדוגמא?

              * בשלב האמפתיה, השלב הראשוני, חשוב קודם כל להבין האם המיזם שלכם אכן פותר בעיה ששווה לפתור. יוסקוביץ מציין שלאחר שתדברו עם 10 אנשים, כבר תתחילו להבחין בדפוסים, במכנים משותפים, ולהבין האם אתם בכיוון הנכון או לא.

             * בשלב הדביקיות, האתגר המרכזי הוא כמות המשתמשים או הנהנים מהמוצר/שירות שלכם, ומידת המעורבות והעניין שלהם. סביר להניח שלא תהיה לכם הצלחה מאוד גדולה ביצירת מעורבות גבוהה כבר בניסיון הראשון שלכם – זה המקום בו צריך       להמשיך ולדייק את המוצר/שירות באמצעות MVP נוספים (לא מכירים את המושג? זהו חלק משיטת הלין סטארטאפ עליה אנו מלמדים במפגשי "מחלום למעשה" שלנו)

–          אחד המדדים הכי גרועים שיזמים משתמשים בהם הם מספר משתמשים – המספר כמעט תמיד עולה, אבל זה לא אומר לנו בעצם שום דבר…

–          הרבה סטארטאפים נופלים בכך שהם מנסים לקפוץ מהר מדי משלב לשלב. והכי מסוכן הוא לנסות לקצר את שלב הדביקיות – זה השלב שבו תבטיחו שמה שאתם מייצרים באמת נותן מענה איכותי ומדוייק לאנשים – זה הבסיס שבלעדיו העסק שכם לא יוכל לגדול, להגיע לרווחים ולהתייצב כארגון.

לכתבת המקור לחצו כאן

לאתר הספר לחצו כאן