מהו היי-טק חברתי

בחיפוש מתמיד אחר החידושים בעולמות העסקיים חברתיים מפתיע (לטובה) לראות כמה עסקים חברתיים קיימים בארץ, הרבה ממיזמים אלו מופו ותוארו בכתבות ומחקרים שצצו בשנים האחרונות (העסקת נערים בסיכון,  אוכלוסיות מודרות, בעלי צרכים מיוחדים, מסעדות ובתי קפה ועוד)..

מה שמצוי דווקא “מתחת לראדר” אלו העסקים ששוחים נגד הזרם ופורצים דרך בעולמות שעד לאחרונה נחשבו להכי “לא חברתיים” והגשמת החלום הקפיטליסטי בהתגלמותו – “המיזמים הטכנולוגיים”.

אנחנו מכירים את התהליך, רעיון טוב רצים על “אהבת הרעיון” מגייסים כסף ממשפחה וחברים לדחוף זאת למשהו שיהיה קל יותר להציג ולגייס בסבב ראשוני מה”מלאכים” ומקרנות, מוצר, מכירות וציפייה לאקזיט המיוחל….. אך הסטטיסטיקה מוכיחה שלא כולם מצלחים או שיותר מדויק שמרביתם לא מגיעים עד קו האקזיט הנכסף ולכן כשאני פוגש מיזם טכנולוגי שהחל את דרכו במטרה לשפר איכות חיים וכל מעיינו זה לתת מענה לאוכלוסייה ספציפית, זה מחמם את הלב ומחזק את התחושה שהמגזר החדש המתפתח מגזר ה”גם וגם” או כמו שרבים מכירים אותו כמגזר הרביעי חי ונושם ועושה את עבודתו.

להלן מספר דוגמאות נבחרות (וישנם עוד רבות), השבוע פורסם בעיתונות על סמארטפון הראשון לעיוורים – פיתוח ישראלי חדש מנסה להביא את מהפכת הסמארטפונים גם לקהילת העיוורים וכבדי הראייה. חברת ההזנק הצעירה Ray מחממת אקספלורר ביקנעם מוצר אשר מומן ברובו על ידי זרוע החברתית של חברת קוואלקום.

חברת טימוקו שפיתחה משחקי מחשב המשפרים מרחב התנועה של ילדים שנולדו עם מוגבלויות או כמו שהיזמים בטימוקו אומרים “אנו מאמינים כי משחקי מחשב יכולים לסייע לילדים בעלי מוגבלויות ולעלות מוטיבציה ו”חיוך על פניהם” אני מבין את המשמעות של שורת רווח כפולה (גם כלכלי וגם חברתי) שלא תמיד ברור למה צריך אותה כשאפשר רק כלכלי והאקזיט הנכסף ואז העסק יותר פשוט והמסלול לשם ברור וידוע.

כמה פשוט, ככה חכם. מחלקת “אבידות – מציאות” וירטואלית, אפליקציית  found it  מאפשרת למשתמשים לדווח על פריט שנמצא ללא בעליו, במקרה כזה כל החברים בקהילה מקבלים הודעה על מציאת הפריט ומאפשרים השבתו לבעליו.

בבריטניה- קדמת הבמה של העסקים החברתיים, אפליקציה שמאפשרת מיפוי של מקומות הבילוי והדרוג שלהם לפי מידת ההנגשה לבעלי צרכים מיוחדים, תוך דגש על מציאת מקומות בילוי ראויים ו”מגניבים” גם לאוכלוסייה זו. מיותר לציין שקיומו של השירות לא רק שמקל על צורכי קהל המטרה, אלא גם מעודד עסקים להנגיש את המקום לאוכלוסייה זו על מנת לקבל חשיפה ואזכור בקרב אינדקס מכובד זה.

ואחרון חביב לפעם הזו, קמפיין שנתי  של live below the line  מהלך שמעורר מודעות למה היא המשמעות של חיים מתחת לקו העוני. המשתתפים בקמפיין הרשתי מתבקשים במשך 5 ימים לאכול ולהתקיים מ1.5$ ליום לתאר את החוויה, לצלם ולתעד,  ובמקביל מתגייסים ליצירת מודעות לארגוני מגזר שלישי התומכים באוכלוסייה זו וגיוס תרומות עבורם.   הטכנולוגיה (האפליקציה) וחיי הרשת (פייסבוק) ונושא שנמצא תמיד בליבת השיח הרשתי (מזון) ממונפים הפעם במטרה לייצר השפעה חיובית, להגביר מודעות לבעיות חברתיות ולהירתם לתמיכה באוכלוסייה הנזקקת.

מסקנה – לא משנה מה היכולות שלכם, והמקצוע שלכם, תמיד תמיד ניתן למנף את הידע והיכולות הללו לקידום מטרות שיאפשרו לכולנו לחיות בחברה טובה וראויה יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top