נפלאות האוטיזם כמשאב כלכלי

מיזם חברתי בינלאומי מצליח לרתום את היכולות יוצאות הדופן של מבוגרים אוטיסטים לטובת פיתוח טכנולוגיות מידע ותקשורת.

מיזם "אוטיקון" ( – Auticonמהמילה אוטיזם) הוקם בשנת 2011 על ידי דירק מילר, אב לבן אוטיסט ממינכן. כבר ביוני 2013 הוצג המיזם בכנס ה- G8 בלונדון מול 150 יזמים חברתיים. המיזם עוסק בהשמת מבוגרים אוטיסטים בצוותי פיתוח וסביבות עבודה מגוונות, בעיקר בתחום טכנולוגיות המידע והתקשורת. הצלחת המפעל בבריטניה התרחבה עם הזמן גם לארה"ב, גרמניה, צרפת, שוויץ ואיטליה וכבר הצליחה לשלב למעלה מ-200 יועצים אוטיסטים בתחומים שונים.

אוטיזם הוא תסמונת קלינית הנובעת מהפרעה התפתחותית ומתאפיינת בליקויים בתחום התקשורת הבין-אישית, התנהגות רפטטיבית אובססיבית והפרעות בויסות החושי. התסמונת אובחנה לראשונה רק באמצע המאה הקודמת כשכיום כבר ברור שלא מדובר על הפרעה אחת מובחנת אלא על מספר רב של תסמונות על מה שנקרא "הספקטרום האוטיסטי". למבוגרים אוטיסטים יש לעתים קרובות יכולות טכניות או קוגניטיביות יוצאי דופן, ניצול יכולות מדהימות אלו מעניק ערך מוסף לעולם העבודה בתחומים רבים כגון אבטחת מידע וניתוחי נתונים. מיזם "אוטיקון" מתאים את היכולות של האוטיסטים לפוטנציאל העסקי שלהם ומעניק תמיכה ייחודית ומתמשכת ויצירת קריירות ארוכות טווח עבורם. שילוב מוצלח של יועצים אוטיסטים בצוותי עבודה משיג לחברות ערך עסקי יוצא דופן ועוזר לשינוי תפיסות והבנה של קוגניציה וגיוון מחשבתי.

האדם הראשון ש"שבר את תקרת הזכוכית" וגילה לעולם את הפוטנציאל הבלתי רגיל של המבוגרים האוטיסטים לעולם העסקי, הייתה אמריקנית בשם טמפל גרנדין. "אוטיזם הוא יכולת – לא נכות!" כך הצהירה לאחר שמגזין TIME הכתיר אותה ב-2010 כאחת הנשים המשפיעות ביותר באמריקה. טמפל, ילידת 1947, אובחנה כבר בגיל 4 כבעלת "נזק מוחי בלתי מוגדר", היא החלה לדבר רק בגיל 5 ולקרוא רק בגיל 9. תפיסתה החושית שונה מאנשים שאינם אוטיסטים שכן היא תופסת מושגים לא כשפה אלא כתמונות. היא התקשתה תמיד ליצור קשר עם בני אדם אך יכולותיה הקוגניטיביות יוצאות הדופן אפשרו לה קשר בלתי אמצעי עם בעלי חיים. טמפל השתמשה ביכולותיה לפתח את תעשיית הבקר באמריקה, להפוך אותה למעט אנושית יותר ובמקביל גם לייעל אותה. הפיתוחים הטכנולוגיים שעצבה עבור משקי הבקר, חסכו לתעשיית הבקר האמריקנית מאות מיליוני דולרים. טמפל גרנדין היא כיום פרופסורית לאוטיזם וחקר התנהגות בעלי חיים, באוניברסיטת קולורדו. את דרכה פילסה תוך קשיים עצומים ושבירת כל הסטיגמות על אוטיסטים בעמל רב. במידה רבה, חייב מיזם "אוטיקון" את הצלחתו לסיפורה המדהים של טמפל גרנדין ופריצות הדרך שלה.

מיזם "אוטיקון" שצובר השפעה בשנים האחרונות זוכה מאז הקמתו בפרסים יוקרתיים. ב-2017 בחר בו ה- Social Enterprise UK כמפעל חברתי מוביל בבריטניה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top