האם קיימת נוסחה מנצחת לרווחיותם של עסקים חברתיים?

הדעה הרווחת היא שנוסחה כזו טרם נמצאה – מוטל על כל עסק חברתי חדש, לבנות מודל עסקי משלו ע"פ תחומו המסחרי, אופי התרומה לקהילה שבחר ויחסי הגומלין ביניהם. מאמר שהתפרסם החודש בכתב העת "הארוורד ביזנס ריוויו" מנסה להתוות את האסטרטגיה האפקטיבית ביותר לאיזון מטרות פיננסיות עם אימפקט חברתי. אסטרטגיה זו מבוססת על מחקרם של פרופ' מריה בשרוב, פרופ' וונדי סמית ופרופ' מייקל טושמן מהפקולטה למנהל עסקים של אונ' הארוורד במסצ'וסטס שנתחו את המודל העסקי של מספר עסקים חברתיים אמריקנים מצליחים. השלושה מצאו מאפיינים משותפים לאותם הצלחות המבוססים על תכנון מוקפד לשילוב שני היעדים של עסק חברתי והטיפול במתחים המבניים שנוצרים ביניהם. הם מצביעים על שלושה מרכיבים חשובים: קבלת החלטות דינמית, מנהיגות, ומה שהם מכנים "מעקות בטיחות ארגוניים". המעקות הארגוניים הם מנגנונים אשר מנטרים בזמן אמת כל סטייה באיזון החיוני כל כך בין המטרה החברתית והיעדים האסטרטגיים. באמצעות מנהיגות נחושה של הנהלת הפירמות משולבת בקבלת החלטות דינמיות ניתן לטפל במתחים המתעוררים, לשפר את המודל העסקי וכך למקסם את יעילותם ורווחיותם של אותם עסקים.

קישור למאמר: https://hbr.org/2019/01/how-companies-can-balance-social-impact-and-financial-goals

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top